تفاهم‌نامه همکاری علمی و پژوهشی مشترک میان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به منظور شناخت مشترک از مسائل موجود کشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسی و نخبگی طرفین در جهت تدوین و نهادینه‌سازی راهکارهای مطلوب حل مسائل کشور توسط دکتر غلامرضا جمشیدیها رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دکتر مهدی مختاری‌پیام مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امضا شد.

 دکتر جمشیدیها در نشست انعقاد این تفاهم‌نامه، ابراز امیدواری کرد که امضای تفاهم‌نامه زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر اساتید و نخبگان دانشکده علوم اجتماعی با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی شود و دانشگاهیان علوم اجتماعی بتوانند به پیشرفت و توسعه کشور بیش از پیش کمک کنند.

 استاد گروه آموزشی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران گفت: «دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به عنوان نخستین و برترین مؤسسه علمی و پژوهشی علوم اجتماعی در سطح ملی و با حضور ۶۷ عضو هیأت‌علمی، حدود ۲ هزار دانشجو و وجود مؤسسات پژوهشی متعدد آماده هر گونه همکاری با نهادها و سازمان‌های پژوهشی کشور در چارچوب ارائه راه‌حل مسائل اجتماعی است».

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با یادآوری اینکه سال ۱۴۰۲ مصادف با نهمین دهه آموزش علوم اجتماعی در دانشگاه تهران و آغاز پنجاهمین سال تأسیس دانشکده مستقل علوم اجتماعی در کشور است، توانمندی‌های علمی و پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی را متکی بر این سابقه دیرینه ارزیابی کرد و گسترش همکاری‌های علمی با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را زمینه‌ساز تقویت علوم اجتماعی دانست.

 دکتر مهدی مختاری پیام، مدیرکل دفتر اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با مغتنم شمردن فرصت همکاری بین دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: «استفاده از ظرفیت‌های نهفته در دانشگاه می‌تواند کمک شایانی به افزایش کیفیت گزارش‌های کارشناسی کند. دانشجویان نیز می‌توانند با کمک گرفتن از ظرفیت‌های اجرایی و پژوهشی در مرکز پژوهش‌های مجلس، مسائل به‌روز کشور را در پژوهش‌های خود مورد توجه و تأکید قرار دهند».

از جمله مهم‌ترین محورهای همکاری در این تفاهم‌نامه می‌توان به «همکاری مشترک در قالب کمیته‌های تخصصی دوجانبه و فعالیت‌های مشترک مطالعاتی و تصمیم‌سازی پیرامون تهیه، تدوین و ارزیابی پیش نویس طرح‌ها و لوایح تقینی و نظارتی حوزه اجتماعی»، «اشتراک‌گذاری داده‌ها، اطلاعات، مستندات و ظرفیت‌های سازمانی و تخصصی موجود در بین طرفین با رعایت اصول محرمانگی سازمانی» و «برگزاری مشترک رویدادهای علمی و تخصصی لازم در سطوح مختلف» اشاره کرد.

 همچنین مقرر شد که دفتری در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران جهت تسهیل ارتباط بین متخصصان علوم اجتماعی و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شکل بگیرد.

 در این نشست دکتر فاطمه ترابی معاون اداری و مالی دانشکده و عضو هیأت علمی گروه آموزشی جمعیت‌شناسی و دکتر عبدالله بیچرانلو معاون پژوهش و فناوری دانشکده و عضو هیأت علمی گروه آموزشی ارتباطات اجتماعی حضور داشتند.