گروه ارتباطات دانشگاه تهران از سال 1375 خورشیدی، فعالیت خود را در آموزش عالی کشور و با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی با گرایش روزنامه­ نگاری آغاز نمود. در سال 1379 اولین دوره ­ی دانشجویان کارشناسی ارشد این رشته پذیرش شدند و پس از آن در سال 1382 با اعمال بازنگری کلی و نسبتاً جامع در عناوین و محتوای دروس و همین­طور حذف گرایش روزنامه­ نگاری، فضای رشته به مطالعات رسانه­ ای قرابت بیشتری یافت.
نقطه­ ی عطف مهم دیگرِ تاریخِ گروه، در سال 1385 و با تأسیس رشته­ ی مطالعات فرهنگی و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد و پذیرش دانشجو در دوره­ ی دکتری ارتباطات به ثبت رسید.
آخرین بازنگری کلی در دروس مقاطع سه­ گانه­ ی رشته نیز جهت  تناسب هر چه بیشتر شروح  وعناوین  با تحولات جهانی رسانه ­ها و تکنولوژی­ های نوین ارتباطی، در سال 1397 خورشیدی  صورت گرفت.
تربیت نیروی انسانی متخصص به منظور ایفای نقش مؤثر در سپهر رسانه­ ای کشور؛ ارتقاء کیفیت فعالیت­ها و خدمات بسترهای اطلاع­ رسانی و تولید و توزیع محتوا از جمله خبرگزاری­ها، نظام­های پخش انبوه و محدود نظیر رادیو، تلویزیون، مطبوعات، پلتفرم­های فعال در فضای مجازی و سایر مؤسسات و سازمان­های ارتباطی و تبلیغاتی از اصلی ­ترین اهداف گروه است؛ همچنین پرورش پژوهشگرانِ رسانه و محققان ارتباطات در راستای تقویت بخش تحقیقات رسانه­ای و پاسخگویی به نیازهای پژوهشیِ این حوزه و همین­طور تحلیل­گران و مفسران وقایع اجتماعی، سیاسی و فرهنگیِ داخلی و بین­ المللی در زمره­ ی دیگر مقاصدی است که این گروهِ آموزشی  برای خود ترسیم و تعریف نموده است.

مدیر گروه ارتباطات اجتماعی


 حوزه ­های پژوهشی رشته  ارتباطات
نقش و جایگاه ارتباطات بین فرهنگی در جوامع امروز؛
 تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و راهبردهای مواجهه با آن‌ها؛
 فیلم و سینما در عصر دیجیتال؛
 هست‌ها و بایدهای بازنمایی گروه‌های اجتماعی در رسانه‌ها؛
نقش ارتباطات در بحران‌های اجتماعی؛
مسائل رسانه‌ای ایران و جهان؛
هوادارانه شدنِ جوامع و فرهنگ شهرت؛
 چیستی پویش‌های رسانه‌ای و چگونگی طراحی و مدیریت آن­ها؛
 وزن و کارکرد اخبار جعلی در فضای رسانه‌‌‌های جهانی؛
 
   

    جدول دروس مقطع کارشناسی

   جدول دروس مقطع کارشناسی ارشد

  جدول دروس مقطع دکتری