ارتباطات اجتماعی - دانشکده علوم اجتماعی social
مدیر گروه ارتباطات اجتماعی
گروه ارتباطات دانشگاه تهران از سال 1375 خورشیدی، فعالیت خود را در آموزش عالی کشور و با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی با گرایش روزنامه نگاری آغاز نمود. در سال 1379 اولین دوره ی دانشجویان کارشناسی ارشد این رشته پذیرش شدند و پس از آن در سال 1382 با اعمال بازنگری کلی و نسبتاً جامع در عناوین و محتوای دروس و همینطور حذف گرایش روزنامه نگاری، فضای رشته به مطالعات رسانه ای قرابت بیشتری یافت.
نقطه ی عطف مهم دیگرِ تاریخِ گروه، در سال 1385 و با تأسیس رشته ی مطالعات فرهنگی و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد و پذیرش دانشجو در دوره ی دکتری ارتباطات به ثبت رسید.
آخرین بازنگری کلی در دروس مقاطع سه گانه ی رشته نیز جهت تناسب هر چه بیشتر شروح وعناوین با تحولات جهانی رسانه ها و تکنولوژی های نوین ارتباطی، در سال 1397 خورشیدی صورت گرفت.
تربیت نیروی انسانی متخصص به منظور ایفای نقش مؤثر در سپهر رسانه ای کشور؛ ارتقاء کیفیت فعالیتها و خدمات بسترهای اطلاع رسانی و تولید و توزیع محتوا از جمله خبرگزاریها، نظامهای پخش انبوه و محدود نظیر رادیو، تلویزیون، مطبوعات، پلتفرمهای فعال در فضای مجازی و سایر مؤسسات و سازمانهای ارتباطی و تبلیغاتی از اصلی ترین اهداف گروه است؛ همچنین پرورش پژوهشگرانِ رسانه و محققان ارتباطات در راستای تقویت بخش تحقیقات رسانهای و پاسخگویی به نیازهای پژوهشیِ این حوزه و همینطور تحلیلگران و مفسران وقایع اجتماعی، سیاسی و فرهنگیِ داخلی و بین المللی در زمره ی دیگر مقاصدی است که این گروهِ آموزشی برای خود ترسیم و تعریف نموده است.
نقطه ی عطف مهم دیگرِ تاریخِ گروه، در سال 1385 و با تأسیس رشته ی مطالعات فرهنگی و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد و پذیرش دانشجو در دوره ی دکتری ارتباطات به ثبت رسید.
آخرین بازنگری کلی در دروس مقاطع سه گانه ی رشته نیز جهت تناسب هر چه بیشتر شروح وعناوین با تحولات جهانی رسانه ها و تکنولوژی های نوین ارتباطی، در سال 1397 خورشیدی صورت گرفت.
تربیت نیروی انسانی متخصص به منظور ایفای نقش مؤثر در سپهر رسانه ای کشور؛ ارتقاء کیفیت فعالیتها و خدمات بسترهای اطلاع رسانی و تولید و توزیع محتوا از جمله خبرگزاریها، نظامهای پخش انبوه و محدود نظیر رادیو، تلویزیون، مطبوعات، پلتفرمهای فعال در فضای مجازی و سایر مؤسسات و سازمانهای ارتباطی و تبلیغاتی از اصلی ترین اهداف گروه است؛ همچنین پرورش پژوهشگرانِ رسانه و محققان ارتباطات در راستای تقویت بخش تحقیقات رسانهای و پاسخگویی به نیازهای پژوهشیِ این حوزه و همینطور تحلیلگران و مفسران وقایع اجتماعی، سیاسی و فرهنگیِ داخلی و بین المللی در زمره ی دیگر مقاصدی است که این گروهِ آموزشی برای خود ترسیم و تعریف نموده است.
حوزه های پژوهشی رشته ارتباطات
نقش و جایگاه ارتباطات بین فرهنگی در جوامع امروز؛
تکنولوژیهای نوین ارتباطی و راهبردهای مواجهه با آنها؛
فیلم و سینما در عصر دیجیتال؛
هستها و بایدهای بازنمایی گروههای اجتماعی در رسانهها؛
نقش ارتباطات در بحرانهای اجتماعی؛
مسائل رسانهای ایران و جهان؛
هوادارانه شدنِ جوامع و فرهنگ شهرت؛
چیستی پویشهای رسانهای و چگونگی طراحی و مدیریت آنها؛
وزن و کارکرد اخبار جعلی در فضای رسانههای جهانی؛
جدول دروس مقطع کارشناسی
جدول دروس مقطع کارشناسی ارشد
جدول دروس مقطع دکتری