گروه ارتباطات اجتماعی

گروه ارتباطات دانشگاه تهران از سال 1375 خورشیدی، فعالیت خود را در آموزش عالی کشور و با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی با گرایش روزنامه­نگاری آغاز نمود. در سال 1379 اولین دوره­ی دانشجویان کارشناسی ارشد این رشته پذیرش شدند و پس از آن در سال 1382 با اعمال بازنگری کلی و نسبتاً جامع در عناوین و محتوای دروس و همین­طور حذف گرایش روزنامه­نگاری، فضای رشته به مطالعات رسانه­ای قرابت بیشتری یافت.

نقطه­ی عطف مهم دیگرِ تاریخِ گروه، در سال 1385 و با تأسیس رشته­ی مطالعات فرهنگی و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد و پذیرش دانشجو در دوره­ی دکتری ارتباطات به ثبت رسید.

آخرین بازنگری کلی در دروس مقاطع سه­گانه­ی رشته نیز جهت  تناسب هر چه بیشتر شروح  وعناوین  با تحولات جهانی رسانه­ها و تکنولوژی­های نوین ارتباطی، در سال 1397 خورشیدی  صورت گرفت.

تربیت نیروی انسانی متخصص به منظور ایفای نقش مؤثر در سپهر رسانه­ای کشور؛ ارتقاء کیفیت فعالیت­ها و خدمات بسترهای اطلاع­رسانی و تولید و توزیع محتوا از جمله خبرگزاری­ها، نظام­های پخش انبوه و محدود نظیر رادیو، تلویزیون، مطبوعات، پلتفرم­های فعال در فضای مجازی و سایر مؤسسات و سازمان­های ارتباطی و تبلیغاتی از اصلی­ترین اهداف گروه است؛ همچنین پرورش پژوهشگرانِ رسانه و محققان ارتباطات در راستای تقویت بخش تحقیقات رسانه­ای و پاسخگویی به نیازهای پژوهشیِ این حوزه و همین­طور تحلیل­گران و مفسران وقایع اجتماعی، سیاسی و فرهنگیِ داخلی و بین­المللی در زمره­ی دیگر مقاصدی است که این گروهِ آموزشی  برای خود ترسیم و تعریف نموده است.

حوزه ­های پژوهشی رشته  ارتباطات

نقش و جایگاه ارتباطات بین فرهنگی در جوامع امروز؛

 تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و راهبردهای مواجهه با آن‌ها؛

 فیلم و سینما در عصر دیجیتال؛

 هست‌ها و بایدهای بازنمایی گروه‌های اجتماعی در رسانه‌ها؛

نقش ارتباطات در بحران‌های اجتماعی؛

مسائل رسانه‌ای ایران و جهان؛

هوادارانه شدنِ جوامع و فرهنگ شهرت؛

 چیستی پویش‌های رسانه‌ای و چگونگی طراحی و مدیریت آن­ها؛

 وزن و کارکرد اخبار جعلی در فضای رسانه‌‌‌های جهانی؛

 رسانه‌های اجتماعی و اقتصاد فرهنگ؛

 جایگاه ارتباطات در نظامِ زیست‌محیطی کشور؛

 نقش ارتباطات سلامت در بهبود شاخص‌های کیفیت زندگی؛ و

ابعاد اجتماعی و اقتصادی صنایع فرهنگی

 از جمله‌ی حوزه­های پژوهشی رشته­ی ارتباطات هستند که دانشجویانِ علاقه‌مند به ویژه در سطوح تحصیلات تکمیلی، می‌توانند در قالب‌های مختلف به آن‌ها بپردازند.

 

جهت مشاهده جدول دروس مقطع کارشناسی رشته ارتباطات اجتماعی اینجا را کلیک کنید

 

جهت مشاهده جدول دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباطات اجتماعی اینجا را کلیک کنید

 

جهت مشاهده جدول دروس مقطع دکتری رشته ارتباطات اجتماعی اینجا را کلیک کنید