به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی، همایش ملی امام خمینی و انقلاب اسلامی به همت مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران و با حضور دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی کرمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، دکتر غلامرضا جمشیدیها رئیس دانشکده علوم اجتماعی، دکتر سید حسن قاضوی رئیس دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، جمعی از اساتید، چهره‌های برجسته‌ی علمی و پژوهشی، کارمندان و دانشجویان در روز چهارشنبه مورخ 24 خرداد 1401 در تالار گفتگو دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

در بخش افتتاحیه همایش دکترغلامرضا جمشیدیها با بیان اینکه معتقدم انقلاب اسلامی یک سرفصل جدیدی در تاریخ بشریت بود و نمی‌شود آن را به عنوان یک انقلاب عادی در نظر گرفت؛ چون بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بر روی محورهایی تاکید دارد که اصلاً در مکاتب علمی ممکن است آن را ندیده باشند، افزود:«در دورانی که ما دانشجو بودیم هیچ گاه نقش مذهب را در انقلاب توضیح نمی‌دادند. نظریه‌ای که در زمان ما خیلی مشهور بود، دین را افیون ملت‌ها می‌دانست. اما امام خمینی (ره) باعث شد که همه تئوری‌های غرب فرو بپاشد و غرب که در ظاهر یک زمانی خیلی قوی بود، الآن بنیان‌های نظری‌اش متلاشی شده است».

رئیس دانشکده علوم اجتماعی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه نسل جدید همانند نسل پنجاه و هفتی‌ها بتوانند بر معیارهای امام راحل و مقام معظم رهبری استوار باشد، ادامه داد:«هیچ کسی در این زمینه فکر نمی‌کرده که یک فردی تنها و یک تنه از سلسله انبیا بیاید و در حالی که در ظواهر امر هیچ امکانی نبوده است، یک کلامی را بگوید و همه‌اش هم محقق و بر همه پیروز شود».
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان سخنانش جمع‌بندی کرد که:«بنابراین انقلاب امام خمینی (ره)، یک معادله جدید در دنیا است؛ معادله‌ای مبنی بر اینکه می‌شود دنیا را با تکیه بر گزاره‌های دینی عوض کرد».

در ادامه همایش اساتید و صاحب نظران داخلی و خارجی در قالب سخنرانی به صورت حضوری و مجازی به بررسی و تبیین پیوندهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی میان جوامع مسلمان با توجه به سبک و نقش امام خمینی(ره) پرداختند.

رونمایی از کتاب چکیده مقالات همایش توسط دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران از دیگر برنامه‌های همایش ملی امام خمینی، انقلاب اسلامی بود.