نخستین نشست‌ بین‌المللی رسانه، فرهنگ و جهان اسلام روز دوشنبه ۱۶ اسفند  در سالن گفتگوی دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی در این نشست که با حضور اساتیدی از دانشگاه‌های مالزی و ایران برگزار شد رویکردهای مختلف مسئله پیشرفت با محوریت اسلام  در دوپنل تخصصی مورد بررسی وتعمق قرار گرفت.

پنل اول با موضوع  اسلام، فرهنگ و توسعه با سخنرانی  دکتر زید احمد و دکتر سیدجواد میری آغاز شد.  در ابتدا دکتر زید احمد عضو هیات علمی دانشگاه پوترای مالزی گفت: با اینکه جهان غرب از نظر فناوری و مسائل مادی پیشرفتهای چشمگیری داشته اما در مسائل مربوط به انسانی و معنوی عقب مانده است و کشورهای مسلمان باید ضمن تلاش برای توسعه دنیوی برای توسعه معنوی انسان‌ها نیز همت کنند. ایشان در پاسخ به این سوال که آیا الگوی پیشرفت مالزی برای دیگر کشورهای مسلمان قابل اجرا هست یا خیر گفت: هرکشور مسلمان باید نوع پیشرفت خودرا تعیین کند و نباید از کشورهای دیگر الگوبرداری کند.

در ادامه دکتر سید جواد میری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، از پیچیدگی‌های موضوع مورد بحث سخن گفت. وی با اشاره به اینکه کشورهای مسلمان پیشینه‌های فرهنگی متفاوتی دارند اذعان داشت که همین امر امکان داشتن الگویی واحد برای توسعه با رویکرد اسلامی را پیچیده می‌کند. ایشان گفتند که در گذر زمان توسعه معانی مختلفی پیداکرده. در قرون گذشته توسعه تنها جنبه مادی و تکنولوژیکی داشته اما اکنون به جنبه‌های انسانی و معنوی توسعه نیز توجه می‌شود. ایشان گفتند که تغییر لازمه توسعه است اما اینکه چگونه با تغییر کنار بیاییم و آن را بپذیریم مهم است.

در پنل دوم دکتر سیدوحید عقیلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دکتر مهدی منتظرقائم، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران  و  دکتر مراد مریکان از دانشگاه مالاوی  با موضوع اسلام ورسانه­ها سخنرانی کردند

در این نشست دکتر شاد سلیم از دانشگاه مارا، و دکتر فاروق موسی از دانشگاه موناش مالزی حضور داشتند.

در انتهای این نشست تخصصی  توسط رئیس دانشکده علوم اجتماعی از  سخنرانان تقدیر به عمل آمد.