به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشکده علوم اجتماعی، هیأتی 13  نفره از دانشگاه دولتی تفلیس و دانشگاه بین‌المللی قفقاز کشور گرجستان روز شنبه مورخ 13 اسفند سال جاری از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بازدید کردند.

 در ابتدای این بازدید و در نشست هم‌­اندیشی که با حضور دکتر غلامرضا جمشیدیها رئیس دانشکده، دکتر فاطمه ترابی معاون اداری و مالی دانشکده، دکتر عباس قنبری باغستان مشاور بین‌­الملل دانشکده و سید محسن موسوی کارشناس امور بین‌­الملل دانشکده در تالار گفتگو برگزار شد، دکتر غلامرضا جمشیدیها ضمن خوش­امدگویی به پژوهشگران و اساتید مهمان بیان کرد: «تبادل علمی علم را از رکود خارج می­‌کند و ما در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران آمادگی گسترش تبادلات علمی خود را با دانشگاه‌های کشو‌رهای مختلف داریم».

گیورکی پارشویویلی از دانشگاه دولتی تفلیس و مترجم قرآن و نهج‌­البلاغه از زبان عربی به گرجی در بخش دیگری از گفتگو اظهار کرد: «با اینکه کشورهای ایران و گرجستان از سابقه تمدنی مشترکی برخوردار هستند، اما  رفت و امد و مشارکت­‌های علمی بین دانشگاه­‌های ایران و گرجستان در حد انتظار نیست».

او با بیان اینکه اولین دانشگاه دولتی نه فقط در گرجستان  بلکه در منطقه قفقاز در شهر تفلیس و در سال 1918 تاسیس شد، اضافه کرد: «از همان روز تاسیس دانشگاه، تدریس زبان های شرقی به خصوص زبان و ادبیات فارسی به عنوان رشته مستقل در دانشگاه تفلیس آغاز شد و پژوهشگران گرجی بسیاری از مطالب مرتبط با ایران را مورد تحقیق قرار دادند و کتاب هایی هم به چاپ رساندند. یکی از آن کتاب‌ها، کتاب ملت مسلمان از سال 1901 الی  1918 بود که عنوان کتاب سال تفلیس را کسب کرد».

در ادامه جلسه دکتر عباس قنبری  باغستان آماری از تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجویان فعال دانشکده را ارائه داد و بیان داشت: «در دانشکده علوم اجتماعی علاوه‌­بر هفت گروه آموزشی، انجمن‌­هایی نظیر مطالعات فرهنگی و ارتباطات، جامعه‌­شناسی ایران، انسان‌­شناسی ایران، جمعیت­‌شناسی ایران نیز در حال فعالیت هستند».

عضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی افزود: «نشریاتی که توسط انجمن­‌های علمی منتشر م‌ی­شود جزء مهمترین و شاخص‌­ترین نشریات در سطح کشور هستند که پژوهشگران داخلی و خارجی از آن استقبال می‌­کنند».

مشاور امور بین­‌الملل دانشکده در بخش دیگری از جلسه از 10 برنامه که دفتر امور بین الملل دانشکده علوم اجتماعی نقش هماهنگ‌کنننده و تسهیل­‌کننده دارد را  نام برد و ادامه داد: « این برنامه­‌های خوشه‌­ای به دانشجویان و فارغ التحصیلان بین المللی و محققان جوان فرصتی برای دستیابی به درک عمیق از دولت و جامعه ایران، سیستم رسانه­‌ای، تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کنونی و همچنین افکار فلسفی و جامعه شناختی می­‌دهد. شرکت کنندگان مروری تازه و غنی از فرهنگ‌های شهری و روستایی در جوامع ایرانی دریافت خواهند کرد  و در عین حال دانشی معتبر و انتقادی در مورد وضعیت و ویژگی­‌ها و زمینه­‌های مهم میان رشته­‌ای مانند زبان، نژاد، جنسیت مطالعات دینی کسب خواهند کرد».

وی در ادامه بیان کرد: «این برنامه­ها شامل تحولات فرهنگی و مسائل اجتماعی در ایران، جنسیت و رشد: وضعیت زنان در ایران، چشم­‌انداز رسانه‌­ای ایران، شناخت ایران از طریق سینما و تلویزیون، روند مهاجرت در ایران، انسا‌ن­‌شناسی در ایران، سهم ایرانیان در اندیشه‌های اجتماعی متفکران مسلمان، سیاست‌های توسعه شهری و روستایی در ایران مدرن و توسعه پایدار گردشگری در ایران: مسائل و چالش­‌ها می‌­باشد».

بازدید از بخش­های مختلف کتابخانه دانشکده نظیر مخزن کتب و پایان­‌نامه‌­ها و رساله‌ها و شرکت در کلاس دانشجویان مقطع کارشناسی دکتر احسان شاه‌­قاسمی عضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی از جمله برنامه‌­هایی بود که هیئت گرجستانی از آن استقبال کرد.

در این بازدید از طرف هیئت گرجستانی خانم­ها الیزابت ماچتیدزه، قوراندا تاچیلیدزه، مایا کاپانادزه، نانی گلوانی، دارجان قارداوادزه، خاتونا بایندوراشویلی و تامارا کیکانادزه و آقایان ایراکلی قواسالیا، گیوگی لوبژانیدزه، کامران ممداف، دیوت کوخالیشویلی، گیورگی پارششویلی و امین ناقلیانی حضور داشتند.