شبکه تصویری اینترنتی دانشگاه تهران سه شنبه همزمان با روز دانشجو با حضور دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر کرمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در آئین افتتاح شبکه تصویری دانشگاه تهران، گفت: «دانشگاه به عنوان مرجع علمی باید نیازهای جامعه را رصد کند و حل مشکلات جامعه را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد. افتتاح این شبکه تلویزیونی در راستای تحقق این مهم و انعکاس دیدگاه‌های تخصصی دانشگاهیان انجام شد».

دکتر مقیمی افزود: لازم است راهکارهایی برای حل مسائل و نیازهای جامعه در قالب فعالیت‌های علمی و پژوهشی به دست آید و این راهکارهای علمی در اختیار کارگزاران قرار گیرد تا بدین ترتیب مشکلات مردم حل شود و مردم در آسایش قرار گیرند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: «در این مجموعه رسانه‌ای تلاش خواهیم کرد تا متناسب با مسائل روز که در جامعه وجود دارد در زمینه اقتصادی، فرهنگی و مسائل جاری و یا مسائلی که کارگزاران دانشگاهی نیاز دارند، دیدگاه دانشگاهیان بیان شود و پتانسیل ۲۲۰۰ نفری اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران را که مخزن علمی بسیار ارزشمندی است، در خدمت حل مسائل و مشکلات جامعه قرار دهیم، و به این ترتیب شاهد آشتی بین مردم و دانشگاه باشیم و متناسب با سلیقه، علایق و نیازهای جامعه خدمت‌رسانی کنیم».

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران نیز در این آئین تاکید کرد: «از آغاز انقلاب اسلامی، هر روز شاهد یک تحول جدید بودیم و افتتاح شبکه تصویری دانشگاه نیز در راستای یکی از این تحولات است».

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه با فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی ادغام شده است، افزود: «با افتتاح شبکه تصویری دانشگاه شاهد تجسم سند دانشگاه اسلامی هستیم».

دکتر کرمی با تاکید بر اینکه برای انعکاس فعالیت‌های خوبی که در حوزه‌های مختلف در دانشگاه وجود دارد جای این شبکه تصویری خالی بود، اظهار امیدواری کرد که این شبکه هر روز شاهد رشد و تحول باشد و برای کل دنیا برنامه داشته باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، انعکاس فعالیت‌ها و مطالبی که جز معارف اسلامی است را وظیفه تمامی مسئولان دانشگاه دانست که تعهد و اطلاعات کافی در این زمینه دارند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید مهدی شریفی، مشاور رسانه‌ای رئیس دانشگاه تهران نیز مهم‌ترین هدف افتتاح شبکه تصویری دانشگاه را حل مسائل جامعه از طریق اعضای هیأت علمی، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و کارمندان عنوان کرد و افزود: «دانشگاه مسأله‌محور، کشور را به پیش می‌برد و شبکه تصویری اینترنتی با گفت‌وگو‌ها و برنامه‌های تخصصی، دانشگاه را مکلف به حل مسائل جامعه می‌کند».

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های این شبکه تصویری از سه بخش تشکیل شده است، افزود: هر هفته در یک جنگ ۱.۵ ساعته، یک موضوع را در ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم و زبان دانش را به میان مردم می‌‌بریم؛ چرا که اجتماعی کردن دانش یکی از مهم‌ترین اهداف این شبکه تصویری و به‌ویژه این جنگ هفتگی خواهد بود.

وی برنامه دوم را سیمرغ اعلام کرد که گفت‌وگویی تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل، هنر، فلسفه، ورزش و غیره است و برنامه سوم کلاس‌های آموزشی استادان، همایش‌ها و برنامه‌های دانشگاه خواهد بود.

بر طبق این گزارش، دکتر طاهر روشن‌دل اربطانی، رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و متخصص حوزه رسانه نیز در این آئین عنوان کرد: دانشگاه نسل امروز در توسعه پایدار نقش‌آفرینی می‌کند و صرفاً رسالت تولید و انتقال علم را بر عهده ندارد و باید نسبت به مشکلات جامعه حساس باشند و راه حل ارائه کنند، همچنین در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی باید از رسانه استفاده شود.

استاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران افزود: عمومی‌سازی و ترویج علم ایجاب می‌کند که پس از صرف این همه هزینه تولید علم، نتایج آن در اختیار جامعه قرار گیرد؛ که این کارکرد از طریق شبکه تصویری اینترنتی امکان‌پذیر خواهد بود.