«فصل تحول» با عنوان «دولت سیزدهم ؛ گفتمان عدالت و جمهوریت» در دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد - دانشکده علوم اجتماعی social
«فصل تحول» با عنوان «دولت سیزدهم ؛ گفتمان عدالت و جمهوریت» در دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی نخستین نشست از سلسله نشستهای «فصل تحول» با هدف تبیین گفتمانی از دولت سیزدهم در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی و با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این نشست که یکشنبه 10 مرداد، برگزار شد، صاحب نظران مباحث خود را با تمرکز بر محورهای ذیل ارائه کردند:
- ولایت مداری در رابطه دولت و ولایت، دولت تحول و کارآمدسازی، دولت مردمی و گام دوم انقلاب اسلامی، مأموریت های دولت مردمی و کار ویژه های آن، نظریه مقاومت و دولت مردمی، دولت و الگوی پیشرفت در گام دوم انقلاب، سرنوشت نظریۀ نوسازی و مدرنیزاسیون در دولت مردمی، دولت مردمی و وفاق ملی، موقعیت تاریخی دولت مردمی، سازو کار های مردمیسازی حکمرانی در دولت مردمی، سرمایه اجتماعی و امید در دولت مردمی.
در این نشست، دکتر جمیله علمالهدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که برپایی دولت به دست یک شخص یا چند شخص نیست؛ بلکه به دست مردم اتفاق میافتد و این مردم هستند که فسادگریزی و برپایی عدالت را برعهده دارند و مردم هستند که دولت را بر پا میکنند، ابراز امیداوری کرد نخبگان اندیشهای همراه با نخبگان سیاسی و نخبگان اقتصادی، تکلیف و وظایف خود را به عنوان طبقاتی از مردم انجام دهند و در مقابل، گروههای متنوع مردم، پژوهشگران، جوانان، بانوان، افراد کارآفرین و افراد خلاق همه با هم دست به دست هم این دولت را برپا کنند.
همچنین حجت الاسلام احمد رهدار، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست گفت: انقلاب اسلامی با ادعای اجرای عدالت به وقوع پیوست و پایهای به نام جمهوری اسلامی را بنا نهاد، ولی عدالت به اندازه ظرفیتی که وجود دارد اجرا نشده است، چنین جلساتی به ویژه که در آستانه تشکیل دولت جدید، کمک میکند این موضوعات بازاندیشی شوند.
حجت الاسلام خسروپناه، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران هم در این نشست گفت: ادامه قسط به دست جمهور و مردم است، پیوند عدالت و جمهوریت است که اقتدار و نصرت را به همراه خواهد داشت که تحقق آن بدون ولایت امکانپذیر نیست. وی افزود: پیوند عدالت اجتماعی، حاکم عادل و قوانین عادلانه در آراء شهید مطهری و شهید صدر به تفصیل آورده شده است.
حجتالاسلام مهدویزادگان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این نشست تاکید کرد: دولت سیزدهم باید دولت گذار از دولت روزمره و جامعه روزمره باشد. از دولت عدالت نامبرده میشود ولی اکنون در شرایط پیش از تحقق عدالت قرار داریم، بهگونهای که باید دولت خودش و جامعه را نجات دهد که فقط با روحیه انقلابی امکانپذیر نیز است.
محمد شفیعیفر، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، هم در این نشست گفت: جامعه ایران از قدیم یک جامعه طبقاتی بوده است که تعداد این طبقات به مرور کم شده ولی وضعیت فقر بهبود نیافته است. او افزود به نسبت 4 دهه قبل، عدالت خیلی پیشرفت داشته است ولی جامعه چنین حسی ندارد زیرا سطح انتظار عدالت بالا رفته است. این استاد دانشگاه تاکید کرد: انذاری به دولت آینده دارم که در نظر داشته باشد همه چیز، طبقات پایین جامعه و عدالت نیست، بلکه آنان بخشی از کشور هستند. بالاخره هر جامعه ای طبقات و بخشهای مختلف دارد در جامعه ایرانی نیز سه طبقه بالا، متوسط و پایین حضور دارند که هرکدام آرمان خود را دارند. طبقه بالا استقلال اقتصادی کشور، طبقه متوسط، آزادی و طبقه پایین، عدالت را خواستارند.
حجتالاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی-اسلامی صدرا در این نشست گفت: عدالت ضامن جمهوریت نظام است و بدونتردید، جمهوریت منهای عدالت به استبداد و خودکامگی ختم میشود.
او افزود: هر کجا جمهور را از عدالت جدا کردهاند، استبداد ظهور کرده است. بعضی امروز عدالت را مقابل آزادی و به تبع آن جمهور قرار میدهند و قصد دارند بگویند که یا باید عدالت را انتخاب کرد یا آزادی و انتخاب عدالت، آن هم عدالت اسلامی، قهراً با جمهوریت که یکی از پایهایترین مؤلفههای آن آزادی است، ناسازگار است. در تفکر اسلامی و با نوع قرائتی که تفکر اسلامی از عدالت دارد، عدالت هم خالق و هم ضامن آزادی است؛ عدالت، علاوه بر اینکه فرصت رسیدن به آزادی را ایجاد میکند بلکه امکان حفظ آن را هم فراهم میکند.